ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

Školský vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie

Školský vzdelávací program je vypracovaný v súlade s § 7 ods. 4 Z. z. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zmien a doplnkov zákonov

Názov školského vzdelávacieho programu: "Spoznávame svet"

Základné údaje o materskej škole

Stupeň vzdelania Preprimárne

Dĺžka dochádzky 4 roky

Forma výchovy a vzdelávania celodenná

Vyučovací jazyk slovenský

Druh školy Materská škola

Predložený zriaďovateľovi 19. 9. 2022

Prerokovaný v pedagogickej rade 2.9. 2022

Prerokovaný v rade školy

Platnosť dokumentu 5. 9. 2022

Predkladateľ

Názov školy Materská škola Kopčany

Adresa školy Štefánikovo námestie 610, Kopčany 908 48

Riaditeľ školy Mgr. Hana Bihary

Koordinátor pre tvorbu ŠkVP Mgr. Hana Bihary

Kontakty Tel:034 6681 242, e-mail: ms@kopcany.sk

Zriaďovateľ Názov Obec Kopčany

Adresa Kollárova 318/13, Kopčany 908 48

Kontakt 0346681128


CIELE VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V MATERSKEJ ŠKOLY KOPČANY

Ciele výchovy a vzdelávanie v našej materskej škole vychádzajú z vytvárania priaznivej výchovno-vzdelávacej klímy s dôrazom na rozvoj tvorivosti pred pamäťovým učením, v ktorej sa realizuje učenie hrou. Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň, ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie sa prostredníctvom vlastnej skúsenosti v interakcii so sociálnou skupinou. Plnenie výchovno - vzdelávacích cieľov budeme realizovať cielenými vzdelávacími aktivitami s možnosťou ich ďalšieho dotvárania, štruktúrovania a modifikovania vhodnými formami a metódami výchovy a vzdelávania pre materské školy. Pedagogický prístup v materskej škole sa bude opierať o pozitívnu výchovu, založenú na láske a dôvere k dieťaťu. Zdravá sebaúcta a sebavedomie je kľúčom k celoživotnému osobnostnému rastu a podmieňuje efektivitu učenia sa nielen dieťaťa, ale aj dospelého v tom najširšom slova zmysle.

VŠEOBECNÉ CIELE VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V MATERSKEJ ŠKOLE

* zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými,

* uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené - inštitucionálne, školské prostredie,

* podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu,

* podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa,

* sprostredkovať základy verejnej kultúry a rozvíjať u dieťaťa dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie,

* umožniť dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania,

* uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí,

* identifikovať deti so špeciálnymi potrebami a zabezpečiť im všetky podmienky na individuálny rozvoj podľa týchto potrieb,

* zabezpečiť spravodlivú dostupnosť a rovnosť vo výchove a vzdelávaní, ako aj dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti,

* získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí pri koordinovanom úsilí zabezpečiť potreby detí.

VLASTNÉ CIELE MATERSKEJ ŠKOLY KOPČANY

Materská škola zabezpečí kontinuitu a plynulý prechod z predprimárneho na primárne vzdelávanie. Umožní všetkým deťom získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých vzdelávacích oblastiach.

* rozvíjať a podporovať zdravé sebavedomie a sebaistotu detí, tvoriť a podporovať jedinečnosť detí,

* rozvíjať a podporovať schopnosť detí kooperovať v skupine,

* rozvíjať u detí environmentálne cítenie,

* rozvíjať u detí návyky súvisiace so zdravým životným štýlom,

* pripraviť deti na vstup do základnej školy po všetkých stránkach - zámerne celostne, rozvíjať osobnosť detí,

* podporovať nadanie, osobnosť a záujmy každého dieťaťa,

* dať šancu dieťaťu, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech,

* rozvíjať predčitateľskú gramotnosť,

* uplatňovať humanistickú výchovu a vzdelávanie s právom na výchovu a vzdelávanie v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa, právo na vlastnú individualitu a právo na celostný rozvoj osobnosti,

* naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty,

* vytvárať priestor pre hodnotenie učiteľov a podporovať sebahodnotenie detí.,

* rozvíjať u detí emocionálnu inteligenciu, schopnosť prijímať a niesť osobnú zodpovednosť pri plnení úloh, vážiť si, rešpektovať a tolerovať odlišnosť iných ľudí, správať sa mravne a udržiavať harmonické medziľudské vzťahy,

* pri výchove a vzdelávaní detí s odloženou školskou dochádzkou uplatňovať rozvíjajúce programy zamerané najmä na rozvoj oblasti, v ktorej nedosiahli školskú zrelosť,

* spolupracovať s CPPPaP, logopédom a špeciálnym pedagógom,

* venovať pozornosť využívaniu nových a inovatívnych metód v edukačnom procese,

* spolupráca s rodičmi, inštitúciami,

* posilňovať prirodzenú detskú zvedavosť a objavovanie sveta okolo nás aktivitami detí a zážitkovým učením, turistické vychádzky do lesa a do jeho blízkosti v každom ročnom období.

Využívať prírodné lokality v blízkosti MŠ pre priamu prácu s deťmi a na rozvoj pohybových schopností detí.

Starostlivosť o telesné zdravie

* zabezpečovať pohybové aktivity deti na školskom dvore (kolektívne, súťaživé...),

* sledovať telesný a pohybový vývin detí,

* aktivity podľa ročného plánu práce so zamerať na pohyb detí,

* dôsledne využívať pohybovo- relaxačné cvičenia, telovýchovné chvíľky,

* odbornými konzultáciami a usmerňovaním učiteliek viesť rodičov k návykom primeraného a vhodného obliekania detí.

Starostlivosť o duševné zdravie

* udržiavať radostnú atmosféru v triedach využívajúc všetky druhy motivácie,

* naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť,

* odstraňovať stres na škole/vzťahy učiteľ- dieťa, učiteľ- učiteľ, učiteľ -dieťa -rodič/.

Zdravá výživa

* zabezpečovať deťom denne pitný režim v spolupráci so školskou jedálňou,

* zapájať sa do projektov k zdravej výžive (mliečny program, zdravé ovocie...),

* v úzkej súčinnosti s vedúcou ŠJ dbať na zdravú výživu, vtiahnuť rodičov do problematiky školského stravovania organizovaním dní zdravia- ochutnávka zdravých jedál, nátierok, výmena receptov, dať rodičom priestor vyjadriť sa k školskému stravovaniu cez dotazník,

* zapájať sa do projektov k zdravej výžive (školské mlieko, školské ovocie).

Pracovné životné prostredie

* udržiavať čistotu interiéru školy,

* skrášľovať triedy živými kvetmi, zapájať deti do ošetrovania rastlín,

* vytvárať pre deti bezpečné prostredie pre pobyt vonku.

Vzťah k prírode

* vytvárať emocionálny vzťah k prírode. Prírodu vnímať, chrániť, hodnotiť,

* spoznávať chránené rastliny a živočíchov formou turistických vychádzok, návštevou ZOO,

* zapájať rodičov a detí do zberu druhotných surovín(zber papiera), separácia odpadkov

* spolupráca rodičov a deti - práca s odpadovým materiálom

* zapájať detí do aktívnej ochrany našej zeme(zber odpadkov)

Krúžkovú činnosť

* vytvárať priestor a možnosť pre krúžkovú činnosť podľa záujmu rodičov a ponuky školy.

Oboznamovanie detí s cudzím jazykom

* vytvorenie priestoru a podmienok pre oboznamovanie detí s cudzím jazykom (anglický) podľa záujmu rodičov a ponuky lektorov.

ZAMERANIE A POSLANIE MATERSKEJ ŠKOLY KOPČANY

Zameranie našej materskej škola obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno - vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Poloha našej materskej školy ako aj prostredie ponúka bezprostredný kontakt s ľuďmi, s prírodou a zvieratami a tiež historickými pamiatkami. Materská škola zabezpečí kontinuitu a plynulý prechod z predprimárneho na primárne vzdelávanie. Umožní všetkým deťom získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvoja schopnosti a zručnosti. Utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí. Chceme pokračovať v tradíciách a budovať školu ako otvorený systém, ktorý citlivo reaguje na požiadavky regiónu, rodičov a detí. Každé dieťa je jedinečná bytosť schopná pozitívneho vývoja. Chceme, aby v našej materskej škole mohlo každé dieťa zažiť pocit úspechu a šťastia. Chceme stavať na princípoch humanizácie výchovy a vzdelávania, práve na rozvoji vlastnej individuality v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa. Chceme byť školou reagujúcou na potreby detí, rodičov i spoločnosti, aby každé dieťa malo podmienky pre zmysluplnú činnosť, hru a aktívne získavanie poznatkov a skúseností.Budeme rozvíjať partnerský vzťah učiteľ - dieťa, rešpektovať potreby, záujmy aosobnosť dieťaťa a podporovať individualitu a jedinečnosť každého dieťaťa.

• zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými,

• uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené - inštitucionálne, školské prostredie,

• podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu,

• podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa,

• sprostredkovať základy verejnej kultúry a rozvíjať u dieťaťa dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie,

• umožniť dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania,

• uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí,

• zabezpečiť spravodlivú dostupnosť a rovnosť vo výchove a vzdelávaní, ako aj dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti,

• získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí a pri koordinovanom úsilí o zabezpečovanie blaha a potrieb detí,

• zavádzať aktivizujúce, motivačné a tvorivé metódy,

• využívať pozitívnu motiváciu,

• rozvoj predčitateľskej gramotnosti,

• počúvať s porozumení,

• zamerať výchovu na posilňovanie úcty k ľudským právam a základným slobodám,

• uplatňovať zákaz všetkých foriem diskriminácie a segregácie,

• viesť deti k tomu, aby si ctili kultúru národa, národný jazyk, národné hodnoty krajiny (organizovať pre deti návštevy múzeí, výstav, hradov a iných pamätihodností, návštevu divadelných predstavení s pôvodnou slovenskou tvorbou, pripomínať si bohaté ľudové tradície a zvyky - tvorivé dielne s vianočnou a veľkonočnou tematikou,

• zvýšenú pozornosť venovať regionálnej výchove, sprístupňovať deťom poznatky o

významných osobnostiach, tradíciách, zvykoch, historických a spoločenských

udalostiach z našej dediny a blízkeho okolia,

• venovať pozornosť výchove zameranej na zdravý životný štýl,

• zintenzívniť a skvalitniť najmä informačné aktivity o dianí v škole (informácie v

médiách, pravidelná aktualizácia webovej stránky školy).

DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA

V materskej škole je päť tried s celodenným pobytom. Dieťa po absolvovaní materskej školy nedisponuje rozvinutými kompetenciami v daných oblastiach, no dosahovanie základných cieľov jednotlivých vzdelávacích oblastí tohto programu vytvára predpoklady na ich plné rozvinutie v budúcnosti.

VYUČOVACÍ JAZYK

Vyučovacím jazykom v materskej škole je štátny jazyk Slovenskej republiky - slovenský jazyk.

SPÔSOB A PODMIENKY UKONČOVANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIE DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ.

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Dieťa ho ukončí s pravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov). Dokladom o získanom stupni vzdelávania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania , ktoré vydáva materská škola na schválenom tlačive pri rozlúčke s predškolákmi. Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelania môžu vydať len materské školy zaradené do siete škôl a školských zariadení (v súlade so zákonom č. 596/203 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve...)

MATERIÁLNO - TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ ZABEZPEČENIE

V našej materskej škole má každé dieťa i pedagóg vytvorené vhodné prostredie a materiálové zabezpečenie. Vytvárame tak priaznivé podmienky pre celkovú pohodu dieťaťa, jeho psychické, citové a telesné potreby. Prostredie MŠ spĺňa:

* správny výber zariadenia, nábytku, textílií podľa platných bezpečnostných a hygienických noriem,

* estetické a emocionálne kvality,

* priaznivú mikroklímu prostredia materskej školy,

* útulnosť, príjemnosť a harmonickosť,

* priaznivú sociálno-emocionálnu atmosféru v triede,

* cieľavedomé vytváranie podnetného prostredia (voľne, pre deti viditeľne uložené pomôcky, ktoré deťom poskytujú priame, bezprostredné zážitky),

* správne využívať priestor pre hru a činnosti detí (účelové vybavenie kútikov),

* vybavenie hračkami (zvýšená pozornosť je venovaná ich výberu, kvalite a veku primeranosti podľa platných predpisov),

* správne rozmiestnenie nábytku (rešpektujú sa antropometrické požiadavky - výška, veľkosť),

* ležadlá ( dostatočne pevné a stabilné, dobre tepelne izolované),

* materiálno-technické vybavenie (detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika, atď.),

* spotrebný materiál (podmienkou kvalitného plnenia ŠkVP na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti).

Mikroklíma prostredia materskej školy kladne vplýva na pocit pohody, výkonnosť a únavu pri pohybe, hre, učení a práci. Učiteľky materskej školy neustále navodzujú priaznivú sociálno-emocionálnu atmosféru v triede, cieľavedome vytvárajú podnetné prostredie pre spontánne i zámerné učenie a súčasne inšpirujú deti k aktívnej pomoci pri tvorbe takéhoto prostredia.

Usporiadanie triedy v materskej škole:

* umožňuje dieťaťu komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách,

* voľný styk s najbližším okolím,

* uľahčuje dieťaťu prístup k hračkám a pomôckam,

* umožňuje dieťaťu plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru,

* umožňuje dieťaťu poznať vlastné pracovné tempo a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,

* umožňuje dieťaťu ponechať vlastný výtvor v prostredí,

* umožňuje dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činností,

* usporiadanie je bezpečné, hygienické, estetické a funkčné,

* umožňuje dieťaťu dodržiavanie vopred stanovených pravidiel učiteľmi a deťmi pri ukladaní hračiek a pri manipulácií s predmetmi a učebnými pomôckami.

Vo vnútornom prostredí triedy je:

* voľný priestor pre spoločné pohybové aktivity a pohybové hry,

* priestor pre hry a pracovné aktivity (hrové a pracovné kútiky).

Hrové a pracovné kútiky sú umiestnené v priestore, ktorý je vybavený účelovo a slúži na spontánne hry detí a učiteľkou plánovanú a riadenú výchovno-vzdelávaciu činnosť. O tematickom zameraní hrových kútikov a ich obmieňaní rozhoduje učiteľ spolu s deťmi podľa plánovaných činností, zámerov a podľa záujmu detí o hrové prostredie.

Vonkajšie priestory umožňujú:

* pohybové činnosti (na náradí, voľné pohybové činnosti),

* tvorivé, konštrukčné a umelecké činnosti,

* komunikatívne činnosti (nadväzovanie kontaktov),

* špeciálne činnosti (navodzované alebo vedené učiteľom).

Areál materskej školy je oplotený z bezpečnostných, hygienických dôvodov. Areál školského dvora tvorí detské ihrisko, ktoré je v súlade s požiadavkami EÚ. Priestory MŠ vyhovujú normám platnej legislatívy.

VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ

Cieľom hodnotenia výsledkov detí je poskytnúť rodičom a učiteľom spätnú väzbu o tom, kde sa dieťa práve nachádza, aké dosahuje výsledky, kde má ešte rezervy a aké sú jeho pokroky. Hodnotenie sa bude uskutočňovať priebežnou formou pedagogickej diagnostiky a na jej základe sa vypracuje záverečné slovné hodnotenie. Slovne hodnotenie využívajú v každej činnosti dieťaťa. V prevažnej miere využívajú pozitívne hodnotenie, ktoré dieťa motivuje k vyšším výkonom. Písomné hodnotenie vedú si záznamy o deťoch (pedagogická diagnostika), kde zaznamenávajú odchýlky v prejave, poznatkoch a schopnostiach detí. Záznamy navzájom konfrontujú a využívajú ich v ďalšom výchovnom pôsobení na dieťa a v individuálnom prístupe. Záznamy o diagnostikovaní sa vyhotovujú priebežne - na začiatku vstupná diagnostika, na pol roka priebežná diagnostika a na konci výstupná diagnostika. Formu a štruktúru diagnostických hárkov si pedagogickí zamestnanci určia na pedagogickej rade. Výsledky hodnotenia sú dôležité pre úzku spoluprácu s rodičmi, ktorým učiteľka poskytuje aj odbornú konzultáciu o výchove ich dieťaťa. Pri písomnom hodnotení je pre učiteľa nápomocné portfólio dieťaťa a evaluačné otázky.

Evaluačné otázky

• cieľom evaluačných otázok je prispievať k riadenému a funkčnému procesu

vyhodnocovania detského učenia a pokroku,

• učiteľky si vytvárajú a kladú mnohé ďalšie,

• slúžia internému, vnútrotriednemu vyhodnocovaniu (t.j. evaluácii vykonávanej učiteľkou

vo svojej vlastnej triede) s cieľom optimálnej podpory dieťaťa a rozvoja jeho spôsobilostí,

• slúži externej evaluácii výchovno-vzdelávacieho procesu realizovanej napr. školskou

inšpekciou,

• na využívanie evaluačných otázok sa nepoužíva žiadna povinná pedagogická dokumentácia,

• evaluačné otázky slúžia na zefektívnenie plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti.

• evaluačné otázky majú komplexnejší diagnostický význam, nevyplývajú priamo z výkonových štandardov. Viažu sa na rozsiahlejšie súčasti jednotlivých vzdelávacích oblastí.

Pedagogická diagnostika sa robí formou pozorovania dieťaťa pri rôznych činnostiach, vyhodnocovaním výtvarných prác, grafomotorických listov, rôznych pracovných listov, rozhovorom s dieťaťom a pod. Priebežné hodnotenie (pedagogická diagnostika) bude slúžiť aj ako návod pre rodičov a učiteľov, ako postupovať pri zlepšovaní vedomostí, schopností a zručností detí. Pri hodnotení budeme vychádzať z kritérií vedomostí, zručností a kompetencií detí, vyplývajúcich zo školského vzdelávacieho programu, kde sú konkrétne rozpracované kompetencie a jednotlivé oblasti rozvoja detí na základe stupňa vzdelania ŠVP. Do úvahy sa pri hodnotení detí budú brať rozvojové a vekové možnosti detí. Pedagogickí zamestnanci musia ovládať vývinové osobitosti z vývinovej psychológie dieťaťa. Cieľom hodnotenia bude zistiť, na akej úrovni má dieťa svoje vedomosti, zručnosti a spôsobilosti.

VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ŠKOLY

Vnútorná školská kontrola je zameraná na plnenie povinností zamestnancov, je rozdelená na oblasť prevádzkovú a pedagogickú. Hodnotenie chápeme ako proces motivačný, stimulujúci zamestnancov k zvýšenej výkonnosti, pracovného úsilia, pracovnej spokojnosti a identifikácie zamestnancov so školou ako aj pozdvihnutie kultúry - klímy materskej školy. Hospitácie plnia aj diagnostickú funkciu, hodnotiacu, evaluačnú, je prostriedkom vzájomnej výmeny a skúsenosti. Kontrola a záznam z kontroly je vykonávaný spravidla 2x ročne. Hodnotenie zamestnancov je vypracované v podobe kritérií a vykonáva sa spravidla 1x ročne vyplnením hodnotiaceho hárku.

Kontrolná činnosť:

• ciele materskej školy,

• organizácia a priebeh výchovno - vzdelávacej činnosti /naplánovaných cielených

vzdelávacích aktivít/,

• výsledky detí.

Formy hodnotenia:

• pozorovanie,

• rozhovor,

• kontrola pedagogickej dokumentácie,

• hospitačná a kontrolná činnosť,

• sebareflexia,

• výsledky zamestnancov v oblasti vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolská činnosť.

Hodnotenie zamestnancov prebieha v dvoch etapách: vstupná etapa a pracovný proces.

1. Vstupná etapa (predpoklady zamestnanca, jeho potenciál, spôsobilosti a prax). Táto forma hodnotenia sa uskutočňuje vždy pred prijatím zamestnanca do pracovného pomeru formou osobného pohovoru s priložením profesionálneho životopisu a dokladov o odbornej a pedagogickej spôsobilosti.

2. Pracovný proces (pracovné správanie, prístup, ochota vzdelávať sa, využívanie nových foriem a metód pri práci).

Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov je vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s§ 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/208 Z.z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/209 Z.z.

UČEBNÉ OSNOVY

Učebné osnovy v materskej škole Kopčany plnia:

1. Programovú funkciu:

- sú vypracované v rozsahu ustanovenom vzdelávacích štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí štátneho vzdelávacieho programu.

2. Orientačnú funkciu:

- môžu sa dopĺňať a upravovať.

3. Normatívnu funkciu:

- sú záväzné pre všetkých učiteľov v materskej škole Kopčany.

Obsahom učebných osnov v materskej škole sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí štátneho vzdelávacieho programu.

Východiskové plánovanie

* vzdelávacie štandardy/výkonové, obsahové/ jednotlivých oblastí sa opakujú a prelínajú v priebehu školského roka,

* učiteľ pri plánovaní výchovno - vzdelávacej činnosti v konkrétnej triede si vyberá výkonové štandardy - úrovne jednotlivých vzdelávacích oblastí, podľa danej témy a podtémy, kde zohľadňuje odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí na úsek jedného mesiaca a vekového zloženia detí v danej triede,

* časové trvanie jednej témy je jeden týždeň, ale nie je vylúčené, že môže trvať kratšie, alebo dlhšie záleží to od danej témy /ak si to daná téma vyžaduje/,

* učiteľ výchovu a vzdelávanie uskutočňuje počas celého pobytu dieťaťa v materskej škole prostredníctvom rôznych denných zmysluplných aktivít, pričom ich súčasťou sú aj cielené /riadené/ vzdelávacie aktivity realizované metódou didaktickej hry s rôznym obsahovým zameraním,

* v dopoludňajšej cielenej vzdelávacej aktivity realizuje všetky vzdelávacie oblasti jednotlivo, alebo na vzájomnej kombinácií,

* popoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity sú výlučne vo voľbe učiteľa a spravidla slúžia na opakovanie a utvrdenie už známeho obsahu,

* poradie tém sa nemusí dodržať v každej triede /súvisí to s materiálno - technickým vybavením materskej školy, s dostatkom učebných pomôcok../, môžu sa realizovať v triedach v rôznom poradí aj rôznej dĺžke trvania,

* formu a náležitosti prípravy na výchovno - vzdelávaciu činnosť učiteľa si pedagogickí zamestnanci určia na pedagogickej rade príslušného školského roka,

Výchovno - vzdelávací cieľ vyplýva z výkonového štandardu a je možné ho operacionalizovať na základe taxonómie cieľov /Bloomová taxonómia/. Výkonová úroveň, môže, ale aj nemusí byť totožná s výchovno - vzdelávacím cieľom. Každú výkonovú úroveň si môže učiteľ ďalej konkretizovať do jedného, alebo viacerých výchovno - vzdelávacích cieľov podľa naplánovaných cielených /riadených/ vzdelávacích aktivít. Výkonové štandardy v učebných osnovách sú rozpísané na podrobnejšie výkonové úrovne, podľa obtiažnosti. Sezónne aktivity a kurzy - výkonové štandardy v podoblasti dosahujú deti v závislosti od priestorových, ako aj personálnych či poveternostných podmienok materskej školy.

Stratégie výchovno - vzdelávacej činnosti

Stratégie si učiteľ volí a vyberá sám v závislosti od vzdelávacích potrieb a rozvojovej úrovne detí, ako aj v závislosti od nimi preferovaného, či uplatňovaného učebného štýlu. Metódy a formy práce musia zodpovedať reálnym podmienkam a dostupným didaktickým prostriedkom, ktoré má učiteľ v materskej škole k dispozícií. Pri výbere stratégií výchovno - vzdelávacej činnosti sa berie do úvahy a je potrebné aby:

* rozvíjali poznávacie procesy (vnímanie, pamäť, myslenie, reč, pozornosť, predstavy, fantázia...)

* umožňovali deťom získavať poznatky, informácie a skúsenosti na základe vlastnej aktivity,

* sprostredkúvali plnohodnotné informácie pútavou, citovo pôsobivou formou,

* nepreťažovali deti, ale zároveň, aby ani neobmedzovali ich osobnostný rozvoj,

* dosiahli prostredníctvom nich deti, čo najefektívnejšie a najzmysluplnejšie stanovené ciele.

Metódy a prostriedky hodnotenia aj dosahovania/dosiahnutia výkonových štandardov konkrétnych obsahových celkov vymedzujú cesty a spôsoby overovania ich dosahovania a dosiahnutia: patria k nim napríklad: pracovné listy, produkty výtvarných činností, pracovné zošity... a pod.

Učebné zdroje

Učebnými zdrojmi pre učiteľa a pre deti je celý interiér aj exteriér materskej školy ako aj najširšie okolie materskej školy. Odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí s časovou frekvenciou na jeden mesiac. Odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí je stanovené na časový úsek jedného týždňa a zohľadňuje sa pri internom plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti. V dopoludňajších vzdelávacích aktivitách sa realizujú všetky vzdelávacie oblasti buď jednotlivo alebo vo vzájomnej kombinácii a integrácii. Popoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity sú vo vzťahu k výberu vzdelávacích oblastí výlučne na voľbe učiteľa a spravidla slúžia na opakovanie a utvrdenie už známeho obsahu. Obsah vzdelávania v materskej škole je obsahom všeobecného vzdelávania a je štruktúrovaný v obsahovo jasne definovaných a ohraničených oblastiach všeobecného vzdelávania, podobne, ako je to na následných stupňoch vzdelávania. Jednotlivé vzdelávacie oblasti reprezentujú základné obsahy ľudskej kultúry a pokrývajú všetky aspekty kultúrnej gramotnosti, ktoré sa budú kontinuálne rozvíjať na následných vzdelávacích stupňoch. Vymedzený obsah jednotlivých vzdelávacích oblastí pokrýva a vyčerpáva komplexne celý obsah vzdelávania v materskej škole, nie je teda nadstavovaný ďalšími doplnkovými či prierezovými témami, či tematickými okruhmi. Obsah vzdelávania v materskej škole sa vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach:

* Jazyk a komunikácia

* Matematika a práca s informáciami

* Človek a príroda

* Človek a spoločnosť

* Človeka svet práce

* Umenie a kultúra

* Zdravie a pohyb

Vymedzenie obsahu vzdelávania v materskej škole v uvedených vzdelávacích oblastiach neznamená, že výchovné a vzdelávacie aktivity v materskej škole sa nevyhnutne musia viazať výlučne na jednu z konkrétnych vzdelávacích oblastí. Vzdelávacie oblasti sú vzájomne prestupné a ciele jednej z nich možno dosahovať aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblastí. V školskom vzdelávacom programe materskej školy sa vzdelávacie oblasti navzájom prelínajú /v plánovaní obsahu vzdelávania/. V štruktúre Školského vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie sa vytvára rámec pre funkčný a na seba nadväzujúci vzťah medzi výkonom dieťaťa (výkonový štandard), obsahom vzdelávania a jeho organizáciou (obsahový štandard) a schopnosťou učiteľky vyhodnocovať učebný proces dieťaťa (evaluačné otázky) vo vzťahu k stanoveným výkonom a vzdelávacím obsahom, no taktiež aj vyhodnocovať individuálne a špecifické charakteristiky dieťaťa vo vzťahu k jeho ďalšiemu rozvoju a vývinovému progresu. Každá vzdelávacia oblasť je vypracovaná v troch rovinách:

1. Výkonové štandardy

* výkonové štandardy smerujú k štandardnému výkonu, nestanovujú výkonový ideál,

* nie sú spracované v prepojení na jeden obsahový štandard,

2. Obsahové štandardy

* s cieľom zabezpečenia funkčného vzťahu medzi prvkami obsahu vzdelávania a výkonmi dieťaťa sú zadefinované základné, minimálne odporúčania na konkrétnu činnosť učiteľky, ktorú realizuje, aby deti dosiahli stanovené výkonové štandardy,

* obsahové štandardy sa vzťahujú k viacerým výkonovým štandardom.

3. Evaluačné otázky

* cieľom evaluačných otázok je prispievať k riadenému a funkčnému procesu vyhodnocovania detského učenia a pokroku,

* učiteľky si vytvárajú a kladú mnohé ďalšie,

* slúžia internému, vnútrotriednemu vyhodnocovaniu (t.j. evaluácii vykonávanej učiteľkou vo svojej vlastnej triede) s cieľom optimálnej podpory dieťaťa a rozvoja jeho spôsobilostí,

* slúži externej evaluácii výchovno-vzdelávacieho procesu realizovanej napr. školskou inšpekciou,

* na využívanie evaluačných otázok sa nepoužíva žiadna povinná pedagogická dokumentácia,

* evaluačné otázky slúžia na zefektívnenie plánovania výchovno-vzdelávacej činnosti.

* evaluačné otázky majú komplexnejší diagnostický význam, nevyplývajú priamo z výkonových štandardov. Viažu sa na rozsiahlejšie súčasti jednotlivých vzdelávacích oblastí.

PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE

Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole vykonávajú učiteľky predprimárneho vzdelávania, ktoré spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej spôsobilosti (vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č.41/1996 Z. z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických zamestnancov v znení vyhlášky č.14/1998 Z.z., vyhlášky 379/2000 Z.z. a vyhlášky č.200/2002 Z.z. ).

Materská škola má 11 pedagogických zamestnancov, 1 učiteľka má vysokoškolské vzdelanie II. stupňa (Mgr.), 3 učiteľky majú ukončené vysokoškolské vzdelanie I. stupňa (Bc.), 6 učiteliek má ukončené stredoškolské pedagogické vzdelanie. Riaditeľka má vysokoškolské vzdelanie II. stupňa (Mgr.), ukončené funkčne vzdelávanie a I. atestáciu. V každodennej pedagogickej práci preukazujú odborné a pedagogicko-psychologické spôsobilosti, sú schopní profesijného a osobnostného rozvoja a sú schopní vzájomnej efektívnej a ľudsky podporujúcej komunikácie a spolupráce. Vedúci pedagogický zamestnanec vytvára predpoklady pre fungujúce, motivované spolupracujúce spoločenstvo v škole. Pedagogickí zamestnanci si priebežne dopĺňajú odbornosť dopĺňajúcim štúdiom (kurzy, semináre, prednášky, samoštúdiom - čítaním odbornej literatúry). Pri výbere vzdelávacích podujatí sa orientujeme predovšetkým na ponuku Metodicko-pedagogického centra Trnava alebo Bratislava. Nevyhýbame sa však ani podujatiam iných vzdelávacích inštitúcií.

PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ

Podľa zákona č.124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý možno aplikovať na podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní, zriaďovateľ a riaditeľ materskej školy je povinný sa starať o bezpečnosť a ochranu zdravia detí a všetkých dospelých osôb, ktoré sa nachádzajú s jeho vedomím na jeho pracovisku a v jeho priestoroch. Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi, alebo ním splnomocnenej osobe. Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti so súhlasom zákonného zástupcu zodpovedá pedagóg školy alebo externý lektor. Zamestnanci aj rodičia sa pri zaistení bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní riadia platnými internými smernici a legislatívou. Materská škola pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb, je povinná:

* prihliadať na základné fyziologické potreby detí,

* vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov

* zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,

* poskytovať nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,

* viesť evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno- vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou (Pri úraze zabezpečí učiteľka prvú pomoc a lekárske vyšetrenie. O úraze a uskutočnených opatreniach neodkladne informuje zákonného zástupcu dieťaťa).

V MŠ môže byť umiestnené len dieťa, ktoré:

* je spôsobilé na pobyt v kolektíve,

* neprejavuje príznaky prenosného ochorenia,

* nemá nariadené karanténne opatrenie,

* ak dieťa ochorie, učiteľka zabezpečí jeho izoláciu od ostatných detí a informuje zákonného zástupcu dieťaťa, resp. splnomocnenú osobu,

* na vychádzke nemôže mať učiteľka viac ako 20 detí. Pri vyššom počte detí alebo pri činnostiach, ktoré si vyžadujú zvýšený dozor, riaditeľ školy zabezpečí ďalšieho zamestnanca MŠ, ktorý pod vedením učiteľa dbá na bezpečnosť detí.

* za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľ. Ak krúžkovú činnosť vykonáva lektor so súhlasom zákonných zástupcov, za bezpečnosť detí zodpovedá lektor,

* v činnostiach, ktoré sa vykonávajú ako súčasť výchovno-vzdelávacej činnosti v MŠ, a ktoré si vyžadujú zvýšenú opatrnosť, vedenie školy zabezpečí dozor nasledovne:

* na plavecký výcvik je najviac 8 detí na jedného zamestnanca,

* v škole v prírode je počet detí podľa vyhlášky MŠ SR č.305 /2008 Z.z. o škole v prírode,

* na výletoch a exkurziách treba dozor dvoch pedagogických zamestnancov a jednej poverenej plnoletej osoby s počtom detí podľa § 28 ods. 10 školského zákona,

* elektrické spotrebiče, vypínače, zásuvky a elektrické vedenie musia byť zabezpečené proti možnosti použitia deťmi,

* v budove a celom areáli materskej školy je prísne zakázané fajčiť, užívať akékoľvek návykové látky a vodiť domáce zvieratá (mačky a psov).

Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch MŠ a ochranu zdravia detí zodpovedajú pedagogickí aj prevádzkoví zamestnanci v rozsahu im určenej pracovnej náplne. Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania detí v materských školách. Deti sa prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.

Pri ochrane osobných údajov o deťoch, rodičoch, zákonných zástupcoch a zamestnancoch materskej školy postupujeme podľa platnej legislatívy.

V záujme ochrany zdravia detí a zamestnancov budeme naďalej vytvárať podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní s dôrazom na dodržiavanie "Práv dieťaťa". Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní je podrobne rozpracovaná v prevádzkovom poriadku a v školskom poriadku materskej školy.

POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV

Legislatívne východiská: Podľa § 153 zákona č. 311/2001 Z. z. (Zákonníka práce) v znení neskorších predpisov sa zamestnávateľ stará o prehlbovanie kvalifikácie zamestnancov alebo o jej zvyšovanie. Zodpovednosť vedúceho pedagogického zamestnanca - riaditeľa za ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov vyplýva aj z § 5 ods. 2 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a je v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Všetky ciele a nové pojmy uvedené v materiáli sú v súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Hlavný cieľ: Kontinuálne vzdelávanie ako súčasť celoživotného vzdelávania zabezpečuje u pedagogických a odborných zamestnancov sústavný proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí s cieľom udržiavať, obnovovať, zdokonaľovať a dopĺňať profesijné kompetencie potrebné na výkon pedagogickej praxe a na výkon odbornej činnosti so zreteľom na premenu tradičnej školy na modernú. Schopnosť inovovať obsah a metódy výučby, skvalitniť výstupy výchovno-vzdelávacieho procesu, byť pripravený reagovať na potreby trhu práce a zmeny vo svojej vzdelávacej politike je súčasťou práce vedúceho pedagogického zamestnanca. V rámci kontinuálneho vzdelávania sa všetci pedagogickí zamestnanci vzdelávajú v súlade s plánom kontinuálneho vzdelávania na daný školský rok. Problematika kontinuálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov je podrobné rozpracovaná v ročnom pláne kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov. Plán kontinuálneho vzdelávania je umiestnený u riaditeľky materskej školy.