Príprava na školu

18.01.2024

V materskej škole nám - rovnako ako rodičom - záleží na tom, aby naši predškoláci úspešne zvládli vstup do 1. ročníka. Pozitívne sme preto zareagovali na ponuku Súkromného centra poradenstva a prevencie v Skalici, ktoré nám ponúklo možnosť odbornej prípravy predškolákov. Vzdelávanie vedie Mgr. Barbora Praženková, špeciálna pedagogička, ktorej sme položili niekoľko otázok.

Mohli by ste nám priblížiť, o aký kurz ide?

Je to kurz fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina.

Komu je určený a čo je jeho cieľom?

Určite je zameraný na  predškolákov. Hravou formou sa učia spoznávať hlásky a pracovať s nimi, čím si rozvíjajú sluchové vnímanie aj reč. Toto všetko im pomáha neskôr ľahšie zvládnuť učenie písania a čítania. Šikovní predškoláci z triedy Sovičky a Motýliky pravidelne navštevujú tento kurz fonematického uvedomovania, kde si spoločne hravou formou precvičujú svoje ušká a jazýčky.

Čo už deti vedia?

Zatiaľ sme sa s pomocou Majstra Slabiku, Majstra Dĺžňa a víly Hláskulienky naučili rozdeliť slovo na slabiky, rozpoznať dlhú a krátku slabiku a spoznať prvú hlásku v slove.

Čomu sa aktuálne venujete?

Teraz začíname so spoznávaním poslednej hlásky slova.

Bavia deti tieto aktivity? Vidíte progres?

Deti sú veľmi šikovné a usilovné. Tešíme sa na ďalšie spoločné stretnutia a hry. Veľmi ma teší záujem detí o aktivity, či už je to práca so šlabikárom, pohybové aktivity alebo rôzne hádanky či súťaže. Koľkokrát keď prídem do triedy, tak už čakajú, kým si nachystám veci, pomáhajú mi aj nachystať aj upratať. Sú to veľmi šikovné deti a rýchlo sa učia. Je pekné vidieť aj to, ako si medzi sebou pomáhajú. Okrem fonematického uvedomovania si tak rozvíjajú aj prosociálne vlastnosti a schopnosti spolupráce medzi sebou.

Ďakujeme, že ste ochotná absolvovať s deťmi túto prípravu priamo v priestoroch materskej školy, v prostredí, ktoré poznajú a v kruhu svojich kamarátov.

(Daniil Borisov Eľkonin bol ruský pedagóg a psychológ, ktorý sa pričinil o rozvoj detskej reči a čítania. Jeho metóda patrí medzi najprepracovanejšie metódy, vďaka ktorej sa dnes deti učia čítať. Žil v 20. storočí a zaoberal sa vývojom reči u žiakov, vývojovou psychológiou detí a psychológiou hry.)